- Leveranser och beställning:
Order som vi mottagit vardagar före kl 12.00 skickas från oss samma dag och levereras inom 1-3 dagar om du valt hemleverans. Mindre paket levereras direkt till din brevlåda och där kan du även välja ett klimatsmart alternativ. Det betyder att Postens varubrev aldrig skickas med flyg, en så kallad miljöanpassad distribution.
Större paket levereras till Postens utlämningsställe nära dig. Ditt paket ligger kvar på utlämningsstället i 14 dagar från det att paketet anlänt, därefter skickas det tillbaka till e-butiken. Har du betalat din order men inte hämtat ut den sparar vi den i 3 månader.
- Ej uthämtade paket:
Paketet ligger kvar 14 dagar från det att paketet anländer till ditt utlämningsställe. Om paket inte hämtas ut skickar vi en faktura på våra frakt- och hanteringskostnader, för närvarande 150 kr.
- Force Majeure:
Händelser såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt likvärdiga händelser utanför SweDoft kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure. Detta innebär att SweDoft befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
_____________________________
- Order- och leveransbekräftelser/följesedel:
När du slutfört en beställning så erhåller du en orderbekräftelse med e-post. Om du inte fått en orderbekräftelse, vänligen kontrollera att din e-postadress stämmer och meddela SweDoft kundservice så skickar vi om bekräftelsen.
När varorna skickas från vårt e-lager får du även en leveransbekräftelse via e-post. Tillsammans med din leverans får du en följesedel som gäller som kvitto.
_____________________________
- Returer:
Returpacket erhålles efter kontakt med SweDoft kundservice via e-post : [email protected]
Återbetalning sker inom 14 dagar. Om parfymer var inte öppna.
- Reklamation:
SweDoft garanterar att varje försändelse undersöks innan den skickas till kund. Skulle varan trots detta ändå vara trasig eller felaktig när den anländer till kund, åtar sig SweDoft att kostnadsfritt åtgärda felet genom att ersätta med en ny vara. Kund som önskar göra gällande fel i beställd vara skall så snart som möjligt efter att felet upptäckts kontakta SweDoft Kundservice via e-post [email protected]
- Allergisk Reaktion:
Om du har du fått en allergisk reaktion av någon produkt du köpt hos SweDoft, vänligen kontakta Kundservice via e-mail [email protected] , för mer information.
_____________________________
- Åldersgräns:
För att handla på SweDoft E-handel ska du ha fyllt 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
_____________________________
- Kundservice:
Det går att fylla i vårt kontaktformulär på hemsidan om du har frågor som rör din order eller vill ha rådgivning kring produktval så återkommer vi så fort som möjligt. Du kan även nå oss via e-post [email protected]
_____________________________
- Ångerrätt:
Om du vill returnera en vara som du har beställt av oss har du full returrätt inom 14 dagar* från och med den dag du har mottagit varan, förutsatt att den returneras i oskadad, omärkt och obruten originalförpackning. Enklaste sättet att lämna tillbaka en vara är att kontakta kundservice via e-mail : [email protected]
Du som kund betalar returfrakt, SweDoft ansvarar inte för leveranser som skickas tillbaka till oss från kund.
* För julhandeln gäller returrätt t.o.m. 23 januari på köp mellan 14 november t.o.m 24 december
_____________________________
- Information om Cookies:
Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
- Personuppgifter:
Genom att handla hos SweDoft accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
SweDoft är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
1. Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.
2. Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.
Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.
3. Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.
4. Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
4.1 Betalleverantör
Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish, Payson (Kort & Direktbanksbetalning), Paypal.
4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.
4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
5. Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.
6. Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.
7. Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).
8.Ansvarig för dataskydd
SweDoft är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
9. Så skyddar vi dina personuppgifter
Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.
Vi använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.
_____________________________
- Ändringar till de Allmänna Villkoren:
Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.